V bratislavskom Auparku sa 19. septembra uskutočnila svetová predpremiéra česko-slovensko-poľskej komédie Indián. Ide o príbeh ako uviedol jeden z režisérov Patrizio Gente: „Do bohatého kreténa sa prevtelí duch starého indiánskeho náčelníka a pretvorí ho na skvelého človeka.“
K tomu pred spustením predpremiéry hlavný hrdina filmu Karol Roden dodal: „ Tento film nie je prvoplánovou komédiou, ale je to film, ktorý má nadstavbu, a tá je pre mňa dôležitá, preto som ho robil.
Na filme sa podieľalo viac ako sto hercov, komparzisti, štáb a aj 30 členný orchester pri nahrávaní filmovej hudby. Počas tejto štvorročnej doby, kedy Indián vznikal ich úmorné strávené hodiny v post produkcii zasiali aj dve vlny covidu.
Pre bližšie uvedenie tvorby sme oslovili aj príslušných scenáristov a režisérov.
REŽISÉR A SCENÁRISTA : TOMÁŠ SVOBODA
Čo bol pre vás najsilnejší zážitok z točenia
Najsilnejší zážitok bol z natáčania priamo s indiánmi z lomu Amerika, ktorý je kúsok od Prahy. Strieľali sme tam z luku. To bol pre mňa najzaujímavejší zážitok a potom vnútorné veci, v ktorých hral Karel Roden. Je to je silná téma, ako som ju písal.
Aká je vaša predstava správneho indiána?
To úplne konkrétne neviem. Ide o to, že indián pre nás znamená niekoho v tomto súčasnom vesmíre, kto je ten slabší, kto je ten, kto nezvláda civilizáciu, nepracuje s ňou intenzívne, ale zároveň nesie hodnoty, ktoré planéta vždy mala. Je to zástanca prírody, normálnosti, prírodného vnímania sveta, a zároveň je to nositeľ dospelosti. Dospelosť je niečo, čo by človeka malo sprevádzať celým životom. Pre dospelého človeka nie je nič dostatočne ďaleko, nič cudzie, nič ľahostajné. Každá vojna, každá bolesť, každá nespravodlivosť sa ho týka. Mal by toto vnímať.Mal by sa k tomu nejakým spôsobom postaviť.
Režisér : Vladimír Kriško
Aká bola vzájomná spolupráca, keďže jeden je Poliak, druhý je Slovák a tretí je Čech?
Pre mňa ako človeka, to bol veľmi príjemný zážitok, lebo tým, že sme boli slovensko-česko-poľská produkcia, tak to bolo milé. Herci boli zo všetkých troch krajín a každý hovoril na javisku vo svojom pôvodnom jazyku. Cítil som slovanskú vzájomnosť. Okrem toho sme aj z profesného hľadiska mali zmiešaný štáb z českých a slovenských filmárov. Celá koexistencia bola fajn, pretože rozdiely nebolo vôbec cítiť. Vznikla jedna perfektná parta. Točili sme dvadsať dva dní, a keď sme skončili, veľa ľudí sa priznalo, že sa im veľmi ťažko odchádzalo z tohto projektu, lebo to bolo od srdca.
Pamätáte si na niektoré vtipné scény, ktoré vznikli pri natáčaní.
Juj, vtipných scénok. Atmosféra na javisku bola príjemná. Vtip sa niesol od začiatku až do konca od rána do večera, každý deň za druhým. Aj v noci, aj keď sme stávali ráno o štvrtej.
Podľa čoho ste vyberali obsadenie do filmu?
Obsadenie do filmu začalo hlavnou úlohou. Náš hlavný hrdina prechádza prerodom od zlého finančníka, ktorý má rozvrátené vzťahy v rodine. Komunikuje s indiánom, ktorého má v sebe. Divák ho nevidí ale práve on ho zmení k lepším hodnotám. Je to veľmi veľká úloha pre herca, preto ako prvá voľba nás automaticky napadol Karel Roden. Niektorých hercov sme si vyberali hneď a niektorých nám ponúkol samotný scenár, ktorý herec by mal danú úlohu hrať.
Mohli by ste nám povedať niekoľko slov k úlohe Kravárikovej?
Nebudem úplne prezrádzať, lebo je to v podstate tajná postava pre diváka v súčasnosti, na druhej strane je veľmi dôležitá pre vývoj deja. Má veľmi blízko k indiánovi. Čo môžem prezradiť, že tu hrá aj úžasná herečka pani Landlová, a toto Kraváriková jej juniorská verzia v našom filme.
Prečo práve Indián, z čoho ste vychádzali.
Autorom námetu je môj partner vo filme Patrizio Gente. Jeho ide je ešte z detstva, kedy sme sa ako decká hrávali na indiánov, kovbojov. Pamätáme si ako nás upokojovala indiánska babička a najmúdrejším bol indiánsky náčelník. Vedeli sme, že indiáni sú spätí s prírodou, vážia si jeden druhého, svet okolo seba. Tie hodnoty, ktoré sme chceli komunikovať, zosobňoval práve tento indiánsky náčelník.
Prečo teraz, prečo nie skôr alebo neskôr?
Na jednej strane išlo o kariérny vývin. Spolu s Patriziom Gente spolupracujeme sedem rokov, pričom len Indián sa tvoril štyri roky. Je zložité zháňať financie, čo trvalo dva roky, potom bol rok Covid, potom sa to rok produkovalo, kým to bolo natočené, čiže reálne sme na tom robili asi štyri roky.
Ako ste vyberali hudbu a podľa čoho?
V tomto prípade sme mali producentské predstavy, a Tomáš Svoboda ako režisér filmu je veľmi príbehový a emočný človek. Spoločne nám funguje chémia v tom, že sa vieme zhodnúť na veciach. Vnímali sme veľké lokácie, veľké emócie a do toho veľkú hudbu.
Scénarista: Patrizio Gente
Na tému indiána sme prišli, keď sme vymýšľali s komixovým filmom Parallel, ktorý išiel do kín v roku 2018. Zamýšľali sme sa nad tým, čo ideme robiť ďalej. Chceli sme spraviť hraný film a tu sa zrodila aj myšlienka spraviť, ktorý bude mať hodnotu, tak ako aj film Parallel. Malo ísť o film o návrate k hodnotám, k prírode, k pokore a k normálnemu svetu, akí sme mali pred technickou dobou.
Čo pre Vás indián znamená?
Indián pre mňa znamená hodnoty, vlastnosti, pokoru, vnímavosť a vzťah k prírode. To sú základné hodnoty, ktoré mali indiáni v sebe.
Vedeli by ste si predstaviť, že by sa doba zmenila a stali by ste sa tzv. indiánom?
Vedeli by ste si takýto život predstaviť?
Vedel by som si ho predstaviť, ale nakoľko výdobytky dnešnej doby ako teplá voda, vaňa, sprcha alebo teplá večera, asi by sme si nielen ja, ale všetci ťažko zvykali. Žili by sme niekde v prírode v típí. Mohlo by to byť obohacujúce, keďže žijeme v internetovej dobe. Nemali by sme žiadne sociálne siete, žiadne telefóny, žiadne emaily, ale boli by sme slobodnejší a žilo by sa nám lepšie.
Predpokladám, že to je aj ukážkou pre indiána, ktorý je z filmu a poukazuje na spôsob života a na hodnoty, ktoré boli.
Áno, komédia Indián je hlavne o poukázaní na hodnoty, ktoré sme ako ľudia stratili. Utopili sme sa v marazme peňazí, výdobytkoch dnešnej doby, mať desať áut, štyri najlepšie mobily. Myslím, že by sme sa mali všetci zastaviť a zamyslieť sa nad tým, aký život žijeme a či naozaj ten život, ktorý žijeme, je dostatočný pre túto zem, pre túto planétu, pre ostatné generácie.
Keď už hovoríme o hodnotách, aké sú vaše hodnoty?
Myslím si, že bez pokory človek v živote iba narazí. Pokora je prvá hodnota, ktorá je dôležitá. Bez pokory by sme nemohli spraviť tento film. Následne je to rodina, lebo bez rodiny sa fungovať nedá. Je základom, ktorý nás drží pokope a vieme, že sa máme kam vrátiť. Tešíme sa z toho, že máme deti, starých rodičov, svojich rodičov a okrem toho byť zdravý a šťastný. To sú tie základné hodnoty, ktoré človek potrebuje a všetko ostatné je len bonus.
Hudobný režisér: Jiří Hájek
Nie je jednoduché zvoliť správne hudbu, podľa čoho ste ju vyberali, volili štýl?
Hudbu som skladal špeciálne, na základe obrázku, ktorý som videl. Celkový štýl sa odvíja od klasických indiánskych filmov ako sú Tanec s vlkmi až po Vinetua. Vedeli sme, že chceme hrať túto nôtu. Ide o poctu klasickým filmom s indiánmi.
Čo ste v rámci skladania hudby vnímali?
Pracoval som s niekoľkými princípmi, najmä s rytmom, keďže indiáni pracujú s bubnom. Indiánske téma je rytmická, a tak je tam veľa orchestrálnej hudby. Predstaví sa klasický, veľký, symfonický orchester, ale je tam aj taký fór, kde je téma slovenskej ľudovej piesne. Nie je však slovenská, len som ju tak vytvoril.
Čo pre vás indián evokuje? Aj pomocou hudby sa potrebuje človek vcítiť do indiána?
Indián má dve polohy. Na jednej strane je to indián, ktorý nejak vypadá, má oblek, má určité atribúty toho, kto to je, ale zároveň je to pre mňa skôr duchovná cesta. Indián znamená návrat sám k sebe, k prírode, k hodnotám. Je to kompas, podľa ktorého sa dá riadiť pri ceste životom.